top of page

 2024 ניוזלטר חודש נובמבר

​       חברות וחברים יקרים,

 אחרי החגים כבר כאן ואנחנו מתרגשות לראות את הקהילה גדלה וצומחת. את הילדים בגנים ובבתי הספר נכנסים לשגרה המבורכת ומתחילים לראות ניצנים של מה שמונטסורי כינתה "נורמליזציה".  תודה לכל מי שהגיע להרמת הכוסית שאירוחנו במילה, ואנחנו כבר מתכננות את המפגש הקהילתי הבא - שימרו את התאריך 2.1.25 - הדלקת נר חנוכה במילה! 
אנחנו שמחות לעדכן כי בימים אלו, למרות המצב אנו נמצאות בעיצומו של הסימסטר השלישי במחזור השני של לימודי הדיפלומה לגילאי 0-3 מטעם AMI. אנו נמשיך ללוות את הסטודנטיות והסטודנטים שלנו במסע המרתק והמשמעותי בדרך לקבלת הדיפלומה בעוד מספר חודשים. 
וחדשות מרגשות לא פחות: קורס מבואות (אסיסטנט) לגילאי 3-6 מתחיל באחד בדצמבר!!!! זהו הקורס השני שמובילה הטריינרית הנפלאה ג'ניפר שילדס, חברת דירקטוריון של AMI וטריינרית בעלת שנות ניסיון רבות. 
גיליון נובמבר עוסק באחד המיתוסים הגדולים של החינוך המונטסורי: דמיון ויצירתיות. פעמים רבות אנו שומעות את התלונה כי "במונטסורי אין דמיון" או ב-"במונטסורי יש כל כך הרבה כללים שאין לילדים חופש ליצירתיות וביטוי עצמי". והרי לכל מי שיש היכרות עם הגישה, ברור כי ההיפך הוא הנכון. ולכן, הגיליון שלפניכן יעסוק בדיוק בנקודות הללו:

-    יצירתיות ודמיון בחינוך המונטסורי - מגיל לידה ועד גיל ההתבגרות
-    ציטוט החודש שלנו שיעסוק בתחום הדמיון
-    עזר החודש שלנו: החומר המוזהב - הדרך אל האוצר: מן המוחשי אל המופשט
-    רגע אחד בהיסטוריה המונטסורית
-    אירועים וחדשות מבית מילה

 

קריאה מהנה ומעוררת דמיון, שלכן, 

​רוני והדר   

חינוך מונטסורי - מעבר לכל דימיון

מונטסורי אמרה כי “לעיתים אנו שוכחים שהדימיון הוא הכוח לגילוי האמת". פעמים רבות אנשים טועים לחשוב כי הגישה המונטסורית מתנגדת לדימיון כשלמעשה ההיפך הוא הנכון. מונטסורי מחשיבה את הדימיון כאחת הנטיות הטבעיות החשובות של האדם. הדימיון מאפשר לנו לחזות ולצפות את שעתיד לקרות. רק אדם המסוגל לדמיין את מה שעשוי להתרחש, יהיה חופשי להתנסות ואף ירגיש בטוח לטעות. 
הדימיון  הוא חלק מכל אחד ואחת מאיתנו מרגע הלידה, וככל שהילד צובר חוויות והתנסויות רבות יותר בשנות חייו הראשונות, כך הוא יהיה חופשי יותר לדמיין. חשוב לומר כי דימיון אינו פנטזיה וההבחנה בין פנטזיה לדימיון חשובה במיוחד כשמנסים להבין את מקום הדימיון בגישה המונטסורית. 
פנטזיה היא כל מה שאין לו קשר עם המציאות: גיבורי על, חיות שמדברות וכדומה. הדימיון תמיד יהיה מעוגן ומבוסס במציאות, ולכן, הוא בעל חשיבות מכרעת בהתפתחות הילדים. 
עד גיל שש, אנו נותנים לילדים את המציאות בצורה השלמה והמלאה ביותר. הילד בגילאים אלו, הוא לומד חושי. הוא לומד על הסביבה ועל המציאות שלו דרך החושים. אנו נרצה לתת לו את המציאות דרך כל החושים, על מנת שבשלב מאוחר יותר הוא יוכל להבין בצורה עמוקה מושגים מופשטים. כל החוויות, ההתנסויות והגירויים של הילד, מעודדים אותו לחשיבה יצירתית ויצרנית. 
כאשר שואלים "למה אין משחקי דימיון בגן מונטסורי?", מתכוונים לסוג מסויים של משחקי דימיון. כשלמעשה, כל משחק מערב את הדימיון. ילד שיש לו הבנה וחשיפה טובה של המציאות, יוכל לדמיין כל דבר. על מנת לתמוך בפיתוח הדימיון אנו נציע לילדים חוויות והתנסויות שיאפשרו לילד לקבל כמה שיותר ידע על העולם. במקום "לחתוך" בננה מפלסטיק, לחתוך בננה אמיתית, במקום לדמיין "מסיבת תה" להכין תה ולעשות מסיבת תה אמיתית. 
ילדים וילדות בגילאי בית הספר היסודי, ניחנים במתנה מיוחדת, ד"ר מונטסורי כינתה זאת "כוח הדימיון", זהו הכוח המניע אותם לגלות את האמת. הם יכולים לדמיין מקומות שבהם לא היו מעולם, ותקופות מן העבר, הם מעריצים גיבורים, מחפשים הרתפקאות ובעזרת כוח הדימיון, הם יכולים גם לדמיין, להמציא ולברוא את העתיד. אנו מאפשרים ויוצרים עבורם סביבה שתגרה את הדמיון שלהם, סביבה שתמשוך את הסקרנות ותעודד את החקר והגילוי. 
זוהי הסיבה שד"ר מונטסורי יצרה תרשימים וציורים אימפרסיוניסטים רבים, שיגרו את הדימיון והמחשבה. החינוך המונטסורי עשיר בסיפורים מעוררי דימיון, בהם השמש, האוויר, המים וההרים מתווכחים בינהם, סיפורים בהם בתוך העלה חבוי מפעל לייצור מזון לצמח ועוד סיפורים רבים ונפלאים. הסיפורים והתרשימים יוצרים חווייה משמעותית לילדים ומחזקים את שתי הרגליים הפסיכולוגיות של הילדים: כוח הדמיון והיכולת להפשטה. שני הכוחות הללו פועלים ביחד ותומכים בהתפתחות של הילדים בשלב ההתפתחותי השני. 
בני ובנות הנוער, כבר מתכננים את העתיד שלהם בחברה ואיך הם ייהפכו את החברה למקום טוב יותר. הם יכולים כבר אט אט לדמיין את התרומה שלהם, הם רוצים להתארגן ולהתאגד לקבוצות בתנועות הנוער או בעמותות שונות, כי יש בהם דחף אמיתי להשפיע על העולם. הם לא היו יכולים לעשות זאת, אילמלא דמיינו עולם טוב יותר, בזכותם. 

"סוד החינוך הטוב הוא לראות במוחו של הילד שדה פורה שאפשר לזרוע בו זרעים, לצמוח בחום הדמיון הלוהט. מטרתנו אפוא אינה רק לגרום לילד להבין, ועוד פחות מכך להכריח אותו לשנן, אלא לגעת בדמיונו כדי להלהיב אותו עד עמקי נשמתו"  
מריה מונטסורי, לחנך את הפוטנציאל האנושי, עמ' 11
הדימיון הוא כל מה שמאפשר לנו להתנסות, לחקור, לחזות ולהעריך את הצעדים הבאים שלנו. 
הדימיון עוזר לנו לרכוש את השפה, את ההבנה של מושגים מופשטים במתמטיקה ואת היכולת שלנו לפתור בעיות ולחשוב על פתרונות. 
ד"ר מונטסורי ביקשה מאיתנו, המבוגרים, כאשר אנו מתבוננים בילדים, לראות את האדם שעדיין לא כאן. את סך כל הפוטנציאלים הטמונים בו. האם אנו מסוגלים לכך? להתבונן, בלי להפריע, לדמיין את העתיד, לתת את הכלים הנכונים ולסמוך על הילדים והילדות שלנו שהם הם העתיד? 
דווקא בימים כאלו, אם נוכל לרגע לדמיין זאת, כולנו נתמלא בתקווה. 

ציטוט החודש

"כדי לדעת אם הילד הבין או לא, עלינו לראות אם הוא יכול ליצור חזון של מה שלמד בתוך התודעה, אם הוא עבר את רמת ההבנה הבסיסית"

מריה מונטסורי, לחנך את הפוטנציאל האנושי, עמ' 10. 

ד״ר מריה מונטסורי הציעה התבוננות מהפכנית  וחדשנית על מהות החינוך. היא ערערה, הירהרה  וביקרה את שיטות החינוך המסורתיות שהיו נהוגות באותה העת וטענה כי הן אינן מייטיבות עם התפתחות הילדים. 
גישתה  הייחודית ראתה בכל ילד ישות שלמה ומורכבת. עיקרון זה מהווה אבן יסוד בכל היבט בעקרונות הגישה החינוכית אותה יצרה. ד"ר מונטסורי ראתה בילד את סך כל הפוטנציאלים הקיימים בו. היא טענה כי "בכל ילד מצוי סוד". אין אנו יודעים למה יגדל ויהפוך הילד שלפנינו. יש בתוכו את כל האפשרויות ועלינו לתת לו את הסביבה המייטבית, לפתוח את השביל כדי לאפשר את מימוש כל הפוטנציאלים של הילד. רק כך, יגלה לנו הילד את סודו.  מונטסורי רצתה לברוא עולם שבו הילדים שותפים לחזון העתידי, שבו לכל ילד, כמו לכל דבר יש תפקיד. לפיכך, הדרך שבה הילדים יוכלו להכין את עצמם לעתיד, היא בכך שיוכלו לדמיין את שלמדו, להפוך את הידע לשלהם ובכך לברוא את עולמם. 

החומר המוזהב - האוצר בדרך מן המוחשי אל המופשט

"המערכת העשרונית היא הבסיס לדרך בה אנו מחלקים את כמויות המספרים שלנו.
המערכת הוצגה לעולם בימי הביניים ע"י העולם הערבי, ומאפשרת לנו ובכלל זה לילדים, לחשב מספרים גדולים.  חישוב הוא בסך הכל ספירה מקוצרת. כמו בכל עבודה של הפשטה, המפתח נמצא במידה רבה בבהירות אותה אנו מצליחים להשיג.  בהירות ופשטות אלו הן התכונות שיעזרו לנו להביא את העובדות בהישג ידם של הילדים.
לכן, הצעד הראשון הוא לאפשר לילדים לבנות את המערכת העשרונית עצמה במקום לספור או לחשב, כי הדברים הללו יושגו בקלות רבה יותר על ידי המערכת העשרונית"                                          

מריה מונטסורי, פסיכואריתמטיקה, עמ' 11

החומר המוזהב הינו עזר שמלווה את הילדים מגיל שלוש ועד גיל 12. הוא כמו מתנה יקרת ערך, מתנה שלא מפסיקה לתת.  העזר מורכב מחרוזים מוזהבים המייצגים את האחדות, מוטות המורכבים מ 10 חרוזים מחוברים, המייצגים את העשרות, ריבוע של 100 חרוזים למאות וקובייה המייצגת את האלפים. 
העבודה עם החומר המוזהב מאפשרת עבודה עם כל ארבע פעולות החשבון ומאפשרת לילדים הצעירים ביותר להבין כמויות ויחסים וכן לפתור בעיות מתמטיות בגיל צעיר מאוד, שכן העזר מאפשר חווייה חושית חזקה ומרשימה. 
דמיינו לעצמכם, ילד בן ארבע, שאומרים לו את המספר "1000", זהו מספר שקשה מאוד לדמיין, אך כשילד מחזיק חרוז של 1 וקובייה של 1000, המשקל והגודל משאירים רושם חזק שלא ישכח במהרה. 
לאחר העבודה הבסיסית עם החומר המוזהב, ניתן (וכדאי) להציע לילדים את רמת ההפשטה הבאה, שבה הריבועים והקוביות אינם עם חרוזים אלא הם ריבועי עץ וקוביות עץ עליהם מודפסים עיגולים המייצגים את החרוזים. 
החומר המוזהב עוזר גם בהבנה של מושגים מתחום הגיאומטרייה כמו נקודה, קו, מישור, שטח, גוף, נפח  ועוד. 
ילדים צעירים אוהבים מספרים גדולים ועבודות גדולות והחומר המוזהב נותן מענה מופלא לצורך זה. כשילדים מתחילים לעבוד עם החומר המוזהב, ייתכן והם יגיעו למצב שבו אין להם יותר קוביות או שהעזר כבר לא מספיק, כאן בדיוק מגיע תורו של הדימיון, והילדים יצטרכו לחשב ולדמיין גם מעבר לגבולות העזר. 
החומר המוזהב עוזר לילדים ללמוד על חזקות של 10, חוקי התפלגות, חוקי חילוק ועוד. 
החומר המוזהב הינו אוצר אמיתי, וזו הסיבה שד"ר מונטסורי בחרה את הצבע המוזהב דווקא לעזר הזה, להדגיש את חשיבותו ואת הערך שלו בשביל הילדים והילדות. 
כאשר אנו עובדים עם החומר המוזהב, אנו מדגישים את חשיבותה של המערכת העשרונית, שזו המערכת שבה אנחנו עובדים. אולם, זוהי המצאה של בני האדם והסכמה של בני האדם, זוהי אינה הדרך היחידה. אנו מציעים לילדים לחשוב על חשבון במערכות שאינם בבסיס עשר, ולאחר עבודה רבה והיכרות מוחשית עם החומר המוזהב, הילדים יכולים לדמיין גם הרבה מעבר…

חודש אחד בציר הזמן המונטסורי - נובמבר

לוח ארועים

בנובמבר 1896 מונתה ד"ר מונטסורי לעוזרת כירורגית בבית החולים סנטו ספיריטו ברומא. חלק ניכר מעבודתה שם היה עם העניים, ובמיוחד עם ילדיהם. כרופאה היא נודעה באופן שבו היא "טיפלה" במטופלים שלה, וידאה שחם ונעים להם ושיש להם מספיק מזון, בה בעת שעסקה גם באבחון וטיפול במחלותיהם. בעקבות עבודתה עם העניים, כשנה לאחר מכן היא התנדבה להצטרף לתוכנית מחקר במרפאה הפסיכיאטרית של אוניברסיטת רומא, ושם עבדה לצד ג'וזפה מונטסנו, אבי בנה היחיד.
העבודה במחלקה עם הילדים "המיוחדים", הציתה את סקרנותה של ד"ר מונטסורי. היא תצפתה על הילדים במשך שעות ארוכות, הציעה ושינתה דברים בסביבה שהם ובחנה את התגובה שלהם לשינויים אלו. היא האמינה כי סביבה נכונה יכולה לתמוך בהתפתחות ואף בריפוי מצבים מסוימים אצל המטופלים שלה. עבודה זו, בעקבות התצפיות והניסיונות של מריה, הובילו אותה להמשיך החקר, לנסוע לצרפת וללמוד אצל איטראד וסגאן. הזמן שבילתה ד"ר מונטסורי בצרפת, הוביל אותה לכמה מסקנות פורצות דרך: 

​   1. יש חשיבות מכרעת לסביבה שבה ילדים גדלים ולהשפעה של סביבה זו על ההתפתחות, בעיקר בכל הנוגע ברכישת השפה והתנועה. 
   2. הרעיון של עבודה עם אמצעי המחשה ועזרים הגיע בעקבות הזמן שבילתה מונטסורי בצרפת.

 
הניצוץ הזה, הרצון למצוא את הדרך הטובה ביותר לעבודה עם הילדים ניצת אי אז בחודש נובמבר 1896 בבית החולים ברומא. 

מה מצפה לנו החודש במרכז מילה ?

bottom of page