top of page

 2024 ניוזלטר חודש ספטמבר

ברוכים הבאים, ברוכות הבאות לניוזלטר הראשון שלנו


האחד בספטמבר, יום של התחלות חדשות, תקוות גדולות והתרגשות גדולה

עבור הילדים והילדות, אנשי ונשות החינוך ולכל ההורים.

מה יכול להיות יותר מתאים מאשר להשיק את הניוזלטר שלנו ביום כזה משמעותי?


בכל חודש, נזמין אתכם דרך מאמר קצר בתחום הפדגוגיה  לעולם המופלא של מונטסורי, נשים זרקור על עזר מונטסורי אחד, נשתף בציטוט חודשי של מריה מונטסורי להשראה , נספר על רגע בהיסטוריה של מונטסורי ונעדכן על חדשות מבית מילה.


מה צפוי לנו בגליון הבכורה? 


מאמר על תפיסת העולם של מונטסורי על מוסדות החינוך.
סודותיו של
המגדל הוורוד המפורסם.
ציטוט עוצמתי של מריה מונטסורי על תפקיד החינוך.
עידכון על לוח האירועים והסדנאות הקרובים במילה.

 

תהנו מהקריאה,
רוני והדר
ר

לוח ארועים

תפיסת העולם של מונטסורי את מוסדות החינוך

ד"ר מונטסורי נולדה בשלהי המאה התשע עשרה, תקופה בה בתי הספר מילאו תפקיד מרכזי בהכשרת העובדים העתידיים. באותה עת, החינוך הרשמי החל מגיל שש ברוב המדינות, והיה נחלתם של בני המעמד הגבוה והבינוני בלבד. בהתאם לרוח התקופה, ניתנה עדיפות להשכלת הבנים על פני השכלת הבנות.

התקופה שקדמה למלחמת העולם הראשונה התאפיינה בפריחה אקדמאית, בשל ההתפתחות המהירה של המפעלים והתעשיות השונות. מקצועות המדע והנדסה שיגשגו ובאווירה זו, גדלה הילדה מריה מונטוסרי. כבת יחידה להורים משכילים, היא זכתה לקבל השכלה טובה ובזכות תמיכתה המשמעותית של אימה בשילוב יכולתיה האינטלקטואליות הגבוהות וקורטוב של תעוזה ואומץ, החלה מריה להראות את ניצני החשיבה המקורית והחלוצית בתחומי החינוך. בצעד נועז השתלבה מריה בבית ספר תיכון טכנולוגי, כנערה היחידה בכל המחזור שלה. שם התאהבה במקצועות המדעים. בניגוד גמור לעמדתו של אביה השמרן, מריה הייתה נחושה ללמוד רפואה.

לאחר מאבקים ממושכים היא הצליחה להתקבל לבית הספר לרפואה באוניברסיטת רומא , וסיימה את לימודיה בהצלחה בשנת 1896. בעבודתה כרופאה פסיכיאטרית, החלה מריה מונטסורי לעבוד עם ילדים, להשתמש בכלים המדעיים שלה, לערוך תצפיות מדעיות עליהם ולתעד את המימצאים שלה. מונטסורי זכתה ללמוד אצל חוקרי חינוך מובילים בצרפת כגון, סגאן ואיטרד שם גיבשה את תפיסותיה לגבי העבודה המוחשית-סנסורית עם הילדים. אולם, רק בשנת 1907, כאשר פתחה את "בית הילדים", גן הילדים הראשון שלה, היא זכתה להגשים את רעיונותיה החינוכיים הלכה למעשה, ובכך להביא לידי ביטוי את הרעיונות שלה לגבי דרכי החינוך לילדים צעירים.

מונטסורי המשיכה לתצפת וללמוד על ומילדים לאורך כל שנותיה. מונטסורי ראתה במוסדות החינוך בית מייטבי לילדים (ולאנשי החינוך). היא יצרה סביבה מותאמת לצרכים הפיזיים, האינטלקטואלים, הרגשיים והחברתיים של כל ילד וילדה. בית, בו הריהוט מותאם בגודלו לילדים ולילדות, ונגיש עבורם. מקום בו הסביבה מותאמת לצרכים הפיזיים, האינטלקטואליים, הרגשיים והחברתיים של כל ילד וילדה. מונטסורי יצרה סביבות לימודים שבהן ניתן מענה לכל אחד מהצרכים הללו, ללא העדפה של צורך אחד על פני האחר. מונטסורי האמינה, כי מוסדות החינוך הם בית עבור אנשי ונשות החינוך הטובים ביותר, כאלו שמוכנים ללמוד, להשקיע ובאמת לסמוך על הילדים ולתמוך בהתפתחות שלהם. מוסדות החינוך הינם מקום לגילוי, לחקר, לטעות ולתהות. מקום שיש בו חופש ללמוד, לשאול שאלות, להסתקרן, בתוך גבולות ברורים.

לשיטתה, תפקידו של בית הספר הוא המקום בו הילדים והילדות מתכוננים לחיים עצמם. מונטסורי כתבה: "אין להבין את המילה חינוך במובן של הוראה אלא של תמיכה בהתפתחות הפסיכולוגית של הילד". אם אנו מבינים את המילה "חינוך" כפי שראתה ד"ר מונטסורי, אנו נבין את מקומם של הגנים ובתי הספר, של אנשי ונשות החינוך בחייהם של הילדים והילדות. חינוך על פי מונטסורי, הינו דרך חיים שרואה את הילד כמבוגר של העתיד, ואם אנו רוצים לדאוג לעתיד, למבוגרים שיהיו כאן גם אחרינו, עלינו להשקיע בחינוך הדור הצעיר. אף שמונטסורי לא הייתה היחידה או הראשונה שעסקה בנושאים אלו, היא הייתה מהראשונות שהבינו את חשיבות ההסתכלות השונה על הילד. תובנותיה ומסקנותיה, שנבעו מתוך התצפיות שערכה על שלבי ההתפתחות של הילדים השפיעו גם על יצירת גני הילדים ובתי הספר שהקימה . יותר ממאה שנים חלפו מאז פתחה מונטסורי את גן הילדים הראשון שלה. העולם השתנה, אך צרכי הילדים נותרו דומים והתפתחות הילדים נותרה כשהייתה, בכל מקום ובכל זמן. עם פתיחת שנת הלימודים נאחל לכל הילדים והילדות, לאנשי ונשות החינוך, ולכל ההורים – מי ייתן ושנה זו תביא עימה את כל מה שהילדים שלנו זקוקים – בית חינוך מייטבי שבו לכל אחד ואחת גדול כקטן כמקום לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בהם. שנת לימודים פורייה, שלווה, מרתקת שבה נצעד צעד אחד נוסף למען הילדים והילדות שלנו.

ציטוט החודש

"חינוך לא צריך להיות רק צבירת ידע, אלא הוא חייב לקחת שביל אחר,

לחפש אחר השיחרור של הפוטנציאל הטמון באדם"

 מריה מונטסורי, חינוך לעולם חדש, עמ' 1

ד״ר מריה מונטסורי הציעה התבוננות מהפכנית  וחדשנית על מהות החינוך. היא ערערה, הירהרה  וביקרה את שיטות החינוך המסורתיות שהיו נהוגות באותה העת וטענה כי הן אינן מייטיבות עם התפתחות הילדים. 

גישתה  הייחודית ראתה בכל ילד ישות שלמה ומורכבת. עיקרון זה מהווה אבן יסוד בכל היבט בעקרונות הגישה החינוכית אותה יצרה. ד"ר מונטסורי ראתה בילד את סך כל הפוטנציאלים הקיימים בו. היא טענה כי "בכל ילד מצוי סוד". אין אנו יודעים למה יגדל ויהפוך הילד שלפנינו. יש בתוכו את כל האפשרויות ועלינו לתת לו את הסביבה המייטבית, לפתוח את השביל כדי לאפשר את מימוש כל הפוטנציאלים של הילד. רק כך, יגלה לנו הילד את סודו.

עזר אחד בחודש

המגדל הוורוד – הרבה מעבר למגדל של קוביות

מגדל ורוד מונטסורי

כשמחפשים באינטרנט את המילה "מונטסורי" אחת התמונות הראשונות שתופיע היא תמונה של המגדל הוורוד.  זהו אולי העזר המזוהה ביותר עם הכיתה המונטסורית והוא למעשה מן "אייקון מונטסורי". אז מה זה בדיוק העזר הזה? ולמה הוא ורוד???

את המגדל הוורוד, פיתחה ד"ר מונטסורי בעצמה לאחר תצפיות שערכה בעבודתה עם הילדים. המגדל הוורוד משתייך לתחום החושים בגן הילדים. הוא מורכב מעשר קוביות ורודות, הקטנה ביותר בנפח של 10 סמ"ק, וכל קובייה עוקבת גדלה בדיוק בסמ"ק אחד, כך שלמעשה הקובייה הגדולה ביותר מגיעה לנפח של 10 סמ"ק. 

אז מה כל כך מיוחד בעזר שעל פניו נראה כמו מגדל קוביות רגיל? 

למעשה, שום דבר אינו רגיל במגדל הקוביות הזה. ראשית, הילדים מתחילים לעבוד עם המגדל בבנייה אופקית ולא אנכית. שנית, העבודה עם המגדל הוורוד, מגיעה לאחר התנסות עם שני עזרים אחרים (המוטות האדומים והמדרגות החומות) שבהם משתנה רק מימד אחד או שניים.  במגדל הוורוד -  הבנוי מעשר קוביות  - כל הקוביות זהות בצבע, בטקסטורה ובצורה , כאשר רק הגודל משתנה. כך הילדים לומדים להבחין במשתנה אחד בלבד, מה שאנו מכנים בגישה המונטסורית "בידוד הקושי". 

המגדל הורוד מציע חוויה חושית חזקה ועשירה,  וכך הילד לומד בנוסף על המשקלים השונים של הקוביות בגדלים השונים, שליטה בתנועה הנדרשת בנשיאת כל קובייה.  החזרתיות מעודדת את תנועה, שכן בכל פעם נושאים רק קובייה אחת. 

אולם, המגדל הורוד הוא הרבה מעבר לכלי לפיתוח החושים והתנועה.  הוא פותח בפנינו הזדמנויות ומהווה הכנה ישירה ועקיפה במגוון תחומים נוספים:

בתחום השפתי הילדים יילמדו מושגים של "גדול יותר"/"קטן יותר", "כבד יותר" וכך הלאה. 

מאחר ויש לנו עשר קוביות, זוהי הכנה עקיפה גם למערכת המבנה העשרוני ובשל צורת הקובייה, יש לנו הכנה עקיפה גם לאלגברה ולגיאומטריה כמו חישוב שטח הקובייה. 

כך שקובייה ה"חמש" היא למעשה 5X5X5. והדבר נכון לכל שאר הקוביות. 

ולמה המגדל הוא דווקא ורוד?

ד"ר מריה מונטסורי ערכה ניסויים עם קוביות בצבעים שונים. היא הבחינה שהילדים נמשכים יותר לצבע הוורוד, בהשוואה לצבעים האחרים.  כעת, שאנו מבינים את העומק הפדגוגי שמאחורי המגדל הורוד, קל להבין מדוע הפך לסמל כה חזק של הגישה המונטסורית.

ועכשיו, כשגם אתם יודעים עד כמה מדהים מגדל הקוביות הפשוט הזה, מי לא יתפתה ליופי ולאלגנטיות של המגדל הוורוד האייקוני?

כפי שאמרה מונטסורי עצמה:

"ילד ששולט במעשיו באמצעות תרגילים ארוכים וחוזרים ונשנים, ושקיבל עידוד מהפעילויות הנעימות והמעניינות בהן עסק, הוא ילד מלא בריאות ושמחה ויוצא דופן ברוגע ובמשמעת שלו". 

(מריה מונטסורי, גילויו של הילד, עמ' 92)

חודש אחד בציר הזמן המונטסורי - ספטמבר

בחודש ספטמבר שנת 1896, ד"ר מונטסורי הוזמנה לייצג את איטליה בכנס זכויות הנשים שהתקיים בברלין. בנאומה היא דיברה על רפורמות חברתיות ובעיקר על הצורך להשוות את שכר הנשים לשכר הגברים, נושא שהוא עדיין רלוונטי לימינו אנו!

קטע מתוך נאומה בקונגרס: 

"עם זאת, אשתדל בכל כוחי לראות כי עקרון הצדק ייתמך באופן כללי: שכר זהה עבור אותה עבודה. לכן, אני מבקשת מהקונגרס להצביע בעד הצעתנו: 'בכל המדינות, נציגים של חברות המקדמות את האינטרס של האוכלוסייה, צריכים לעשות הכל, באופן מעשי ויעיל, כדי להבטיח ששכרם של עובדים, גברים או נשים, יובא לאותה רמה"

מה מצפה לנו החודש במרכז מילה ?

bottom of page